מאת: עידית שטרן
מזל טוב.
את בעלת עסק עצמאי.
לא משנה מהי הדרך שהביאה אותך לרגע זה,
אם זה אחרי שנים רבות של עבודה לא מספקת כשכירה,
או אחרי שנים בהן טיפחת בית ומשפחה למופת,
הנה הגעת לרגע שבחרת לפתוח עסק עצמאי משלך.
את בוודאי יודעת שלא קל להיות בעלת עסק עצמאי בישראל. עשרות אלפי עסקים קטנים נפתחים מדי שנה, ומספר דומה של עסקים נסגרים במקביל.
והשאלה היא מה יכול להתקיים בך שיעזור לעסק שלך לנצח את הסטטיסטיקה ולשגשג גם בעוד חמש ואפילו עשרים שנה?
הכנתי עבורך רשימה של מספר מפתחות עיקריים שחשובים לכל בעל עסק עצמאי. את מוזמנת לעבור על הרשימה, לבדוק האם הם נמצאים על הצרור שלך, ותוכלי לענות בינך לבין עצמך על השאלה – האם נועדת להיות עצמאית.
מפתח הכישרון
הכישרון שלך הוא מה שעומד בבסיס העסק, כמובן. אם כל חייך ידעת שאת טובה במשהו מסוים, אם זה במספרים, ביצירה, בטיפול, בהקשבה. אם תמיד אמרו לך שהאוכל שלך מדהים, שהיכולת הארגונית שלך מופלאה, והחלטת להפוך את הכישרון הזה לעסק, הרי שאת המפתח הזה את כבר מכירה היטב. כישרון הוא דבר נהדר, אבל הוא מהווה רק את הזרע שממנו יצמח העסק שלך. הכישרון הוא המתנה שקיבלת, אבל מה שתעשי איתו, תוך כדי שימוש במפתחות שאפרט כאן, זה מה שיקבע האם העסק שלך יפרח וישגשג או יקמול וייעלם.
מפתח ההנאה
אם הכישרון הוא הזרע שטמון בבסיס העסק שלך, הרי שההנאה שלך כשאת מוציאה לאור את הכישרון הזה, מראה אותו לעולם ומעבירה את הבשורה שלך הלאה, אלה הם המים החיים המשקים את הזרע הזה. ללא תשוקה והתלהבות ממה שאת עושה, גם בימים בהם הכל לא בדיוק הולך כמו שצריך, ללא האמונה המפעמת בך שאת נמצאת בדיוק במקום בו את צריכה להיות, אין הצדקה לפתיחתו של עסק. אם פתחת עסק רק כדי להתפרנס, תוכלי לעשות זאת כשכירה בהרבה פחות סיכון.
כשאני שואלת מתאמנות שלי "מה מהווה העסק שלך עבורך?" אחת התשובות העיקריות שאני מקבלת היא "העסק מעניק לי משמעות, זאת ההוויה שלי, זה מה שאני יכולה להעניק לעולם". כמובן שלאחר מכן מגיעות מילים כמו פרנסה, כסף, מקצועיות, עזרה לאחרים ועוד. אבל המשמעות שאת מעניקה לכישרון שלך, וההנאה שלך מקיומו – זאת ההצדקה לעסק.
מפתח החריצות
מצטערת לבשר לך, אבל הכישרון שלך לא יטפח את עצמו. נשים רבות יודעות שיש בידיהן מוצר נהדר, שהן מעניקות שירות מדהים או שהן מטפלות בחסד, והן בטוחות שדי בכך כדי להביא אליהן לקוחות מפה לאוזן. לצערי הן מתבדות די מהר. לא די במתנה שקיבלת, עלייך לעבוד כדי לפתח אותה, לקדם אותה ולשווק אותה על בסיס יומי. חשבי על סדר היום שלך, במיוחד אם את עובדת מהבית. האם את קמה בבוקר, מתלבשת "לעבודה", מתיישבת ליד המחשב/מקבלת לקוחות ועובדת בעסק שלך כל יום מספר שעות באופן רציף? או שמא את קמה, נשארת בבגדייך הביתיים, יושבת על המחשב תוך כדי הפסקות לקיפול כביסה, הטענת מדיח, ושיחת טלפון ארוכה עם אמא? אם כך נראה היום שלך, את לא באמת עובדת בעסק שלך. תהיי בטוחה שגם אנשים שגורמים להצלחה שלהם להיראות קלה ומידית עובדים קשה מאד כל יום.
מפתח ההתמדה
אם לא די בחריצות הנדרשת ממך כדי לקדם את העסק שלך, אני מוסיפה עליה גם את ההתמדה. לא די במוצר טוב, ובעבודה יומיומית חרוצה. ההבנה שהצלחה לא מגיעה ברגע, שהדרך אליה רצופה ניסיונות טובים וטובים פחות, כישלונות והתמודדויות, שמחה ועצב, היא שתגרום לך להמשיך הלאה. בספרו "מצוינים: ממה עשויה הצלחה" בחן מלקולם גלדוול את הגורמים להצלחתם של אישים ידועים. אחד הגורמים שהוא גילה, שחזר על עצמו אצל כל אחד ואחד מהם הוא "כלל ה-10,000 שעות". הכלל אומר שרק התמדה רבת שעות הופכת פוטנציאל להצלחה אמיתית. אם אני מתרגמת זאת לחיי היומיום של העסק הקטן שלך, הרי שההצלחה הגדולה לא תגיע בטרם יחלפו לפחות 4 שנים של עבודה מתמדת. אני יודעת שנבהלת עכשיו, ושאין לך כוונה להפוך לביל גייטס, אבל תסכימי איתי שלא ניתן למדוד את הצלחתו האמיתית של עסק אחרי חצי שנה, או אפילו שנה וחצי.
אם לא נבהלת ואת ממשיכה איתי,
אני רוצה להציג בפנייך את המפתח הבא:
מפתח היצירתיות
אני יודעת שאת לא מציירת, לא מנגנת, ומעולם לא החזקת מסרגה ביד. אבל מפתח היצירתיות הוא אחד החשובים שיכולים לשמש אותך בעסק שלך. יצירתיות פירושה להיות האחת שפונה שמאלה כשכולם פונים ימינה, זאת שמפתחת "שפה" חדשה שתזוהה עם העסק שלה, זאת שמוצאת שמות חדשים למושגים ישנים, בקיצור – זאת שמצליחה להתבדל, להתחדש ולעניין. גם אם את רואת חשבון את יכולה להיות יצירתית. גם אם את מעצבת גרפית מאד יצירתית, את יכולה להיות יצירתית בתחומים שאינם העסק שלך – בשיווק, בשימור לקוחות, בפרסום. בספרו "ראש אחר" טוען דניאל פינק כי ההווה והעתיד שייכים ליצירתיים. אם בעבר שלטו בעולם העסקי אנשי הקוד, המחשב, החוזים והמספרים, הרי שהיום מי שמחפש דרכים חדשות לפעול, פתרונות יצירתיים לבעיות קיימות, ואנשים בעלי רגישות מיוחדת שעידן המידע התעלם מהם עד כה, הם אלה שנותנים את הטון.
אחרון חביב, אני רוצה להציג בפנייך מפתח אחר, זהו המפתח שלך.
הניסיונות להכניס כל דבר לתבניות, "ללמד" אותך איך העסק שלך צריך להיות, למצוא את הנוסחא האחידה להצלחה, הם ניסיונות חלקיים במקרה הטוב. נכון שחשובים הכישרון, התשוקה, החריצות, ההתמדה והיצירתיות, אבל מה שיהפוך את העסק שלך למשהו שלם, מלא, אישי ומוצג לעולם זה מה שאת תעשי ממנו. המפתח האישי שלך מורכב מתכונות האופי שלך, ממה שאת משדרת, מהדרך בה את יוצרת קשר עם אנשים, ומביעה את מי ומה שאת. ואת זה, אף אחד לא יכול ללמד. את יחידה ומיוחדת, את המפתח הזה את יוצקת בדמותך הייחודית, וזה מה שיהפוך גם את העסק שלך לייחודי ומיוחד במינו.
עכשיו כשעברת על כל המפתחות הללו, את יכולה לבדוק האם כולם נמצאים על הצרור שלך, אילו מהם את רוצה לחזק ועם אילו מהם את רוצה לעבוד היום, מחר ובהמשך השנה. ואני מאמינה שהתשובה לשאלה שהצבתי בכותרת כבר ברורה לך.
בהצלחה.