מאת: הדר כהן זלצר
הקמת עסק מצליח מהבית הוא אתגר אמיתי ועם זאת הוא חלומם של שכירים רבים ובמיוחד של אימהות המעוניינות לשלב בקלות בין חיי משפחה לקריירה.
במהלך עבודתי כמשווקת וכיועצת עסקית אני פוגשת עסקים רבים הפועלים מהבית, חלקם התחילו לפעול כתחביב והתפתחו עם הזמן לכדי עסק, חלקם נפתחו בעקבות פיטורין או בעקבות שינוי אחר בחיים כגון לידה, מחלה או גירושין וחלקם מנוהלים בשעות הערב או/ו בחופשים לצד עבודה יציבה.
לפעמים אני נדהמת ממקוריות הרעיונות ועד כמה רחוק אפשר להגיע באמצעות עבודה נכונה, התמדה , נחישות ומסירות לעסק ולרעיון העסקי.
אז איך ואיפה בעצם מתחילים?
תוכנית עסקית – הכנת תוכנית עסקית חשובה מאוד להצלחת העסק. עוד בשלב הכנת התוכנית יתברר לך עד כמה הרעיון העסקי שלך בשל ומגובש. תוכנית עסקית צריכה לכלול מידע על היעדים העסקיים, החזון, סל המוצרים, המבנה הארגוני, אסטרטגיית שיווק ומכירות, תחזיות ,תקציב ועוד. תוכנית עסקית טובה מסייעת לבנות תוכנית עבודה אפקטיבית המגובה ביעדים טקטיים, לוחות זמנים ומדדי ביצוע. התוכנית העסקית צריכה לענות על שאלות כגון: מה צפי ההכנסות שלי לטווח הקצר (שנה), בינוני (שלוש שנים) וארוך (חמש שנים), אלו מוצרים אני מעוניינת למכור ובכמה, מה הייחוד של המוצרים שלי , מה רמת הביקוש למוצרים/שירותים שלי , מי קהל היעד שלי, מה הכאבים/רצונות שלו, מהי האסטרטגיה השיווקית (שיווק בגוגל, שיווק בפייסבוק ועוד) ועוד. כמו כן התוכנית העסקית צריכה לכלול בדיקת היתכנות שמטרתה לוודא שלעסק יש פוטנציאל רווח תוך זמן סביר. חשוב לזכור, ככל שההוצאות ההתחלתיות של העסק יהיו נמוכות יותר כך הסיכוי שיהיה רווחי תוך זמן סביר יהיה גבוה יותר. לאחר הכנת התוכנית העסקית מומלץ לבנות תוכנית עבודה הכוללת את הכנת החומרים השיווקיים, ,משימות שוטפות של ניהול העסק ומשימות חד פעמיות לחצי שנה הקרובה. תמפי את כל המשימות ותתעדי אותם בצורה מסודרת במחברת או בתוכנה חינמית לניהול משימות. כל רעיון שצץ לך, גם אם הוא לטווח הארוך תעדכני ותתייקי תחת פרויקטים לטווח הארוך, עוד תגיעי לשם. בנוסף, חשוב שלכל משימה יהיה לוח זמנים.טיפים נוספים שיסייעו לך להשיג יעדים עסקיים תוך זמן קצר
- אל תנסי "לחנך" את קהל היעד ולהשקיע משאבים במוצרים/שירותים שאין להם ביקוש ושלא עונים לצרכים/רצונות של קהל היעד של העסק שלך. דרך מצוינת ללמוד על הצרכים של קהל היעד היא לבנות רשימת תפוצה ולהיות בקשר רציף עם קהל היעד. גם אם הרשימה מצומצמת ומונה עשרות נרשמים בלבד תתחילי לדוור, בסופו של דבר, הכסף נמצא במערכת יחסים שאת בונה עם הרשימה ולאו דווקא בגודל שלה.
- תקבעי מדדי ביצוע לכל אפיק שיווקי, כמה השקעת מבחינת זמן וכסף לעומת כמה פניות קיבלת. חשוב שתכמתי הצלחות. החיבור למספרים יסייע לעסק שלך להתפתח בכיוון הנכון וליצור מנגנון שיווקי יעיל יותר.
- סביבת עבודה נוחה – חשוב להפריד בין מרחב העבודה למרחב האישי, במיוחד אם את עובדת מהבית. בנוסף, אל תהססי למסגר המלצות מלקוחות, משפטים מעוררי השראה, יעדים עסקיים וכל מה שמעורר בך השראה לעשייה. אחד האתגרים, במיוחד בשלבים הראשונים של בניית עסק הוא לשמור על סטייט אוף מיינד חיובי.
- ניהול זמן – את החלק הראשון של היום תקדישי למשימות הדורשות חשיבה כגון: ישיבות צוות, כתיבה וכו'. את סוף היום תקדישי לחזרה ללקוחות, לטלפונים ובאופן כללי למשימות מנהליות. בנוסף, תתמקדי בעד שלוש משימות בו זמנית, מעבר לזה קשה לחלק את הקשב ולהיות אפקטיביים.
- אם לשירותים/מוצרים שאת מציעה יש נפח חיפוש גבוה בגוגל (כמה אלפים) השקיעי בקידום אורגני ובקידום ממומן בגוגל, הפניות לא יאחרו להגיע.