חלק מההצלחה של מוצר מסוים תלויה ביכולת "לדבר" אל קהל היעד הספציפי אליו הוא מיועד.
איך עושים זאת?
כאן נכנס לתמונה תהליך המיתוג.
מהו מיתוג ?
מיתוג הנו תהליך של הפיכת בית עסק שמוכר שרות או מוצר מסוים ל"מותג". תהליך המיתוג יכול לחול גם על אדם, למשל פוליטיקאי. אם כך, מה זה בעצם "מותג"? הכוונה לתפיסה שיש לנו כצרכניות פוטנציאליות לגבי אותו מוצר או בית עסק. ה"תפיסה" מורכבת מדימויים חזותיים, אסוציאציות שמתעוררות בנו, מחשבות ורגשות בנוגע לאותו מוצר, שרות או בית עסק. זה אומר שאותו בית עסק הצליח ליצור בציבור הרחב תדמית מסוימת, שיש הנחה או הסכמה רחבה, לפיה מייחסים תכונות ואיכויות מסוימות למוצר שלה- איכותי, טעים, יוקרתי, זול, המוני, אפנתי, מרענן, משפחתי, יפה, מכוער, אמין, לא אמין ועוד. חשוב להבין שלא מדובר ב"עובדה אובייקטיבית במציאות" אלא בתכונות שהציבור מייחס למוצר, למה שהמוצר "נחשב" בעיני הצרכנים. כך למשל, באמצעות תהליך מיתוג, חברה יכולה לגרום לנו להאמין שאם נשתמש במוצר שלה יהיו לנו הרבה חברים, או נהיה יותר יפים ומאושרים.
למעשה, המומחים לשיווק ולמיתוג עלו עקרון חשוב, שנכון גם מעבר לעולם הצרכנות: המציאות היא במידה רבה בעיני המתבונן. לתפיסות שיש לנו לגבי המציאות יש את הכוח ליצור או לשנות מציאות.
תהליך המיתוג והתמקדות בקהל היעד
תהליך המיתוג יכלול בשלב ראשון מחקר, שתפקידו הכרות הן עם העסק והמוצר שלך – מה מייחד אותך, אלו ערכים את מייצגת וכו', והן עם הלקוחות הפוטנציאלים- מיהו קהל היעד שלך, מה מאפיין אותו ומה הוא מחפש? על מנת להכיר יותר לעומק את ההעדפות של קהל היעד, מומלץ להיעזר בקבוצת מיקוד, אליה תוכלי להפנות שאלות בנוגע למוצר שלך. המידע שתקבלי מקבוצת המיקוד יעזור לך להמשיך ולפתח את המוצר בצורה שתתאים לטעמו של קהל היעד, וכמו כן יעזור לך למתג אותו בהתאם.
בהמשך, החלטות כגון בחירת שם העסק, עיצוב לוגו, בחירת הסלוגן שמפרסם את העסק, עיצוב אתר אינטרנט וניסוח טקסטים שיווקיים – כל אלו יהיו מושפעים מההעדפות והמאפיינים של קהל היעד שלך, שהגדרת בתהליך המיתוג. מה שאמור להנחות אותך בבחירות אלו זה החיפוש אחר שפה (חזותית או מילולית) שתדבר אל קהל היעד הספציפי אליו את רוצה לפנות. למשל, את בעלים של חברה המוכרת משחקי מחשב תתמקדי בפנייה לבני נוער, בעוד שאם את משווקת תוספי מזון לגיל המעבר ודאי תרצי להתמקד בנשים בנות 40 פלוס. חברה שמוכרת רהיטים מעץ מלא לחדרי ילדים תתמקד בפניה להורים מהמעד בינוני- גבוה, מכוון שהורים מהמעמד הנמוך יתקשו לעמוד במחירים. חשוב לדעת לזהות לאיזה קהל יעד ספציפי המוצר פונה. בהמשך, מומחה למיתוג יוכל ליצור דימוי שיקלע לעולם הערכים והתוכן של קהל היעד. ברור שכאשר נרצה לפנות לנשים בנות 40 פלוס, לא נשתמש באותה שפה ויזואלית בה נשתמש כאשר נפנה לבני נוער. כאשר אנחנו מתמקדים, השיווק הופך להיות יעיל יותר בהשגת התגובה הרגשית הרצויה, אשר תגרום בסופו של דבר לקניית המוצר. כאשר מסתיים תהליך המיתוג, לחברה יש לא רק שם, לוגו וטקסטים שיווקיים, אלא גם "אישיות", ערכים וחזון.
האם זה מספיק?
מיתוג נכון יכול לתרום להצלחה של העסק, אך הוא בלבד אינו מבטיח הצלחה עסקית. גורמים רבים נוספים יכולים להשפיע, כגון מצב השוק, יכולת לעמוד בתחרות מול מוצרים דומים של חברות אחרות, מודל עסקי, וגם האיכות "האמיתית" של המוצר. אם למשל בתהליך המיתוג השקעת בליצור למוצר תדמית "ירוקה" או "אמינה", כדאי שתשקיעי גם בלעמוד מאחורי המילה שלך.