לפני שאני נכנס אל הפעולות היומיומיות של מנהל הקהילה, אציין שלפני הכל, תפקידו של מנהל קהילה הוא להוביל, לטפח ולהנגיש את ה"מרחב הקהילתי".
מנהל קהילה בעיני הוא ה-facilitator של הקהילה.
מיהו מנהל קהילה?
לעתים קרובות אנו שומעים על מנהלי קהילות, אבל מה הם בעצם עושים ביום יום ועל מה בדיוק הם עובדים?
לא, הם לא רק גולשים בפייסבוק כל היום 🙂
מנהל קהילה הוא מומחה לרשתות חברתיות והאחראי על הוצאה לפועל של אסטרטגיות דיגיטליות.
עם זאת, מנהל קהילה הוא לא רק הנ"ל, הוא איש המקצוע העובד במחלקת השיווק הדיגיטלי או במחלקת המוצר (תלוי בגודל החברה ובתרבות הארגונית), ואחראי על ניהול ופיתוח הקהילה הדיגיטלית של המותג.
מנהל קהילה צריך לקבוע ולקדם אסטרטגיה ומטרות הממוקדות במדיה החברתית של החברה.
לשם כך, הוא עובד על תחומים שונים כמו:
- יצירה וניהול של תכנים ואירועי קהילה
- מעקב ברשתות החברתיות
- ניתוח מדיה חברתית
- תוכנית פעולה לשיווק דיגיטלי
- חיבור אותנטי עם הקהילה ובניית מערכת יחסים
באופן כללי, מנהל קהילה מפקח על התקשורת והמוניטין של המותג בתחום הדיגיטלי.
מה ההבדל בין מנהל קהילה ומנהל מדיה חברתית?
אולי תשאלו את עצמכם: "רגע, אבל זה לא מה שמנהל המדיה החברתית עושה?"
למרות שיש נטייה לחפיפה בין שני התפקידים, עדיין ישנם כמה הבדלים ברורים:
- מנהל מדיה חברתית יוצר את האסטרטגיה עבור כל הערוצים החברתיים ומנהל הקהילה הוא זה שמוציא אותה לפועל.
- מנהל מדיה חברתית בוחר בכלים שישמשו את מנהל הקהילה לפיתוח תפקידו.
- אחד התפקידים של מנהל קהילה הוא ליישם את פעולות התחרויות והמבצעים שהוגדרו על ידי מנהל המדיה החברתית.
- מנהל קהילה מפנה את התקשורת והפעולות לקהל שמנהל המדיה החברתית הגדיר ופילח.
- מנהל מדיה חברתית עשוי להעלות פוסט כדי לעודד לקוחות להיות מעורבים בשיחה – הוא ימדוד את זה לפי כמות התגובות הישירות או לייקים. מנגד, מנהל קהילה יעלה פוסט במטרה לגרום ללקוחות לדבר אחד עם השני – וזה יימדד באמצעות נתונים כמו רמת המעורבות ואיכותה.
מה תפקידו של מנהל קהילה?
- תפקידו של מנהל קהילה הוא להיות הגשר בין המותג לקהילה שהוא מעוניין ליצור (קהל אוהד המתחבר בזכות אינטרס משותף).
- לשים לב לדברים שהרשת אומרת על המותג: עליו להשתמש בכלי ניטור בכדי לבצע את המשימה זו.
- ליידע את החברה על הרלוונטיות ברשתות החברתיות: מנהל קהילה נמצא תמיד ברשתות החברתיות ואוסף מידע שיעזור להרחיב את האסטרטגיה השיווקית או להגדיר את תוכנית הפעולה העסקית.
- להגיב לקהילה הדיגיטלית: מנהל קהילה הוא הדמות והקול של המותג ולכן הוא אחראי להתמודד עם כל מצב שיכול ועלול להתרחש ברשת.
- למצוא לקוחות חדשים/פוטנציאליים: ניתוח רציף של הרשתות החברתיות הופך את מנהל הקהילה למומחה בנושא הזה. הוא מומחה בהבנה של מה המשתמשים רוצים ומה הם מחפשים.
- ליצור תוכן לפלטפורמות החברתיות: מנהל קהילה שולט בתדמית של העסק ברשתות החברתיות. אחת המשימות החשובות שלו היא ליצור תוכן יצירתי כדי למשוך עוקבים נוספים.
- לדעת כיצד לנהל משבר ברשתות החברתיות: הטעות הנפוצה ביותר היא להגיב מהר מדי מבלי לשקול תחילה את הסיכונים האפשריים.
- לפקח ולהעריך את התוצאות ברשתות החברתיות מעת לעת: מדובר על בחינת נתונים סטטיסטיים של הרשתות החברתיות, כמו עלייה בכמות המשתמשים הפעילים, רמת המעורבות וכדומה.
בתאכלס, מה מנהל קהילה עושה בפועל?
רשתות חברתיות הן הכלי המרכזי עבור מנהל הקהילה.
הוא עובד על שיפור הנראות של המותג בעולם הדיגיטלי, מנהל את הנכסים הדיגיטליים ויוצר תוכן.
- הוא מנהל את הרשתות החברתיות ואת התוכן מדי יום. הוא מחפש מגמות חדשות אודות הסקטור של המותג.
- הוא מחפש עוקבים אמיתיים, כלומר משתמשים פעילים שיעלו תוכן ויתרמו לקהילה, אשר אוהבים את המותג, את מה שהוא מייצג ואת האג'נדה שהוא מקדם.
- הוא יוצר מעורבות(Engagement) , דרך התוכן שהוא מפרסם ומתקשר באופן קבוע עם המשתמשים – חברי הקהילה.
- הוא עונה לתגובות של המשתמשים ומנהל איתם אינטרקציה אותנטית ואיכפתית.
- הוא אוסף משוב תדיר (באמצעות סקרים וראיונות) של המשתמשים ומבטיח שצרכיהם יקבלו מענה.
- הוא פותר "משברים מקוונים" אפשריים שעשויים להתחיל ברשת החברתית.
כדי לפתח את כל הפונקציות הנ"ל, מנהל הקהילה משתמש בכלים שונים המסייעים לו במשימות היום-יום שלו. כלים אילו הופכים את השימוש ברשתות החברתיות ויצירת התוכן למהנים יותר.
כמה דוגמאות לכלים חיוניים למנהל קהילה
מנהל קהילה הוא מולטי-טאסקר. פרסום תכנים שונים בכמה רשתות חברתיות אינו קל בכלל.
הרשתות החברתיות הן שונות זו מזו ולכן יש צורך ליצור תכנים *מקוריים* ושונים עבור כל אחת מהן.
ישנן כמה אפליקציות וכלי עיצוב לרשתות החברתיות, כמו Canva ,freepik ,Giphy או עורכי וידאו סטייל Videoshop .
הודות לסוגים אילו של כלים שנמצאים באינטרנט, מנהל קהילה יכול להעלות תוכן יצירתי יותר, ולתפוס את תשומת הלב של קהל היעד של המותג.
על הכותב - מקס פרידמן
מלווה בעלי עסקים ועצמאים מתחום ההשקעות והפיננסים בבניית קהילה דיגיטלית כחלק מהאסטרטגיה השיווקית לקידום העסק.
תוכלו למצוא מידע, טיפים, הרצאות וראיונות על ניהול קהילות דיגיטליות, העוסקים בין היתר בתהליך בניית הקהילה, עידוד מעורבות בקהילה, מודלים עסקיים, ויצירת קהילת לקוחות עבור בעלי עסקים, בלינקים הבאים:
אתר inves2go | דף הפייסבוק | ערוץ היוטיוב