כבעלת עסק קטן, את בטח כבר יודעת שהתנגדויות הן חלק בלתי נמנע מתהליך המכירה.
ללקוחות עשויים להיות שאלות לגבי המוצר או השירות שלך, או שהם עשויים להסס להתחייב בגלל חששות לגבי המחיר.
לא משנה מה הסיבה להתנגדות, חשוב שתטפלי בהתנגדויות הללו בצורה מקצועית ויעילה כדי לא להפסיד את המכירה.
הישראלי אוהב לקנות אך שונא שמוכרים לו - למה?
יש פתגם שמתגלגל בין המוכרים והיועצים: "הישראלי אוהב לקנות אך שונא שמוכרים לו".
אז כמובן שזה לא שמור לישראלי בלבד אלא מעיד על האופן שבו עובד המוח האנושי אצל רוב בני האדם.
זה כיף לקנות ביוזמה שלנו, בשקט שלנו, כשיש לנו מרחב להעמיק במוצר ולקבל החלטות או לשאול את עצמינו שאלות, וכך להגיע למסקנה לבד ולהבין אם הרכישה מוצדקת, שווה וטובה.
כשהלקוח רואה את בעל העסק "מתאמץ" יותר מדי, כדי למכור את המוצר שלו, זה גורם לו לחשוד, כי אם צריך להתאמץ כדי למכור אז באופן טבעי עולה חשש שאולי המוצר לא מספיק טוב.
אנחנו לא רוצים להיות פרייארים, להרגיש שדחפו לנו משהו שלא באמת רצינו או היינו צריכים.
למושג "מכירות" יש מוניטין לא טוב – הרבה פעמים הלקוח מרגיש שהמוכר מזלזל באינטליגנציה שלו או מתייחס אליו יפה רק כדי לייצר מכירה, כלומר לקחת את הכסף שלו, לא משנה באיזה מחיר או תוצאה.
הדבר הזה מייצר תחושה של מלחמה, הלקוח מרגיש כאילו יוצא לשדה קרב כדי להגן על עצמו מפני המוכר "הנוכל".
ומה בסך הכל הלקוח רוצה? לצאת בסיום הרכישה עם תחושה טובה, שעשה עסקה טובה ובחר באפשרות הנכונה ביותר.
גם אצל מוכרים רבים ישנה תחושה של "מלחמה", הם מרגישים שהלקוח "מחפש" אותם, רוצה לקבל כמה שיותר בכמה שפחות, שהוא שואל הרבה שאלות כדי למצוא את ה "אלמנט" וכן הלאה.
אז כמובן שמונחים כמו מלחמה, שדה קרב, למצוא את האלמנט ולחפש את הקאץ' – לא מקדמים את שני הצדדים ולא מייצרים עסקה טובה ומערכת יחסים מיטבית. כן, כל עסקה היא מערכת יחסים פוטנציאלית שנפתחת ונוצרת.
7 טיפים שיעזרו לך בתהליך המכירה
הנה מספר טיפים כיצד להתמודד בצורה הטובה ביותר עם התנגדויות במהלך תהליך המכירה ואיך תוכלי לנתב את דרכך למרות הדעות הקדומות על תחום המכירה:
- שינוי נקודת המבט – אף אחד לא בא להיות נגד אף אחד, זאת לא מלחמה ולא שדה קרב אלא אפשרות לעזור ללקוח שלך לשנות או לשפר את חייו. תדעי בדיוק את הערך שהמוצר / שירות שלך מעניק ותאמיני בזה בכל כולך. עליך להיות בטוחה ומשוכנעת שלקנות את מה שיש לך יעזור ללקוח ומדויק לו. אם המוצר / שירות אינו מדויק עליך להיות ביושרה מלאה ולשקף את זה (לך ולו).
יושרה מעל מכירה. - הקשיבי היטב – לפני שמתחילה במכירה קודם הקשיבי! הרי יש לנו 2 אוזניים ופה אחד.
וודאי שאת מקשיבה לעומק ומבינה היטב מה הלקוח שלך אומר לפני שתגיבי.
זה יראה ללקוחה או לקוח שלך, שדעתם חשובה ויעזור להבטיח שכל הפתרון המוצע יענה על הצרכים הספציפיים שלהם. - שאלי שאלות הבהרה – במה הוא השתמש עד כה? למה הוא מעוניין במוצר? מה הוא מחפש? מה יכול לעזור לו ? מה לא עבד לו עד כה? איזה חלופות בדק או ניסה? מה התקציב?
אלה רק מקבץ קטן של שאלות שאפשר לשלב בשיחת המכירה וללמוד המון מהתשובות שתקבלי.
אם משהו לא ברור ממה שהם אמרו בתחילת השיחה, שאלי שאלות נוספות עד ששני הצדדים יסכימו על איזו התנגדות בדיוק מועלית על ידי הלקוח, כדי שניתן יהיה לטפל בה ביעילות. - הציעי חלופות – אל תתמקדי רק בהתגברות על התנגדות מסוימת; במקום זאת להציע פתרונות חלופיים שיכולים לספק את כל דרישות הלקוחות שלך מבלי להתפשר על איכות או תמורה לכסף. לדוגמה, אם מישהו מתנגד על סמך עלות, הציעי במקרה ויש תוכניות תשלום שונות או הנחות זמינות אם משהו לא רוצה להיות חלק מקורס או סדנה אז בדקי איתו אפשרות לליווי אישי וכן הלאה.
- הפגיני ביטחון עצמי – המצב המנטלי-רגשי שלך חשוב ומשפיע מאוד.
הישארי בטוחה ורגועה לאורך כל הדרך גם כאשר את מתמודדת עם מצבים קשים, שכן הדבר יפגין ביטחון בעצמך ובמוצר / שירות שלך, אשר בסופו של דבר יכול להשפיע באופן חיובי על החלטות קונים פוטנציאליים לקראת התחייבות.
אל תנסי "לדחוף" יותר מדי או למכור בכל מצב מאחר וזה עושה את האפקט ההפוך. - השתמשי במילים שלו – אם הקשבת טוב בתחילת השיחה תוכלי לשלב בשיחה מילים ומונחים שהלקוח השתמש כך תוכלי לייצר חיבור, כימיה ואמון. כשאת משתמשת במילים שהוא השתמש את מעניקה לו שיקוף למחשבותיו, כשהוא מקבל שיקוף למחשבותיו הוא יכול לעכל ולהבין ובחלק מהפעמים הוא פתאום יאמר לך: "לא בדיוק לזה התכוונתי… בעצם…" ואז נוצר פתח נוסף לשיחה ולפירוק ההתנגדות שלו.
- מעקב – לאחר התייחסות להתנגדות, הקפידי לבצע מעקב אחר כך באמצעות התקשרות, הודעה או איך שתראי לנכון. המעקב נועד כדי לבדוק אם יש צורך במשהו נוסף מהלקוח לפני קבלת החלטת הרכישה. זה מראה על מחויבות למתן שירות וטיפול לקוחות מעולים ובנוסף נותן הזדמנות לכל שאילתה / התלבטות נוספת הדורשת מענה לפני שמתקדמים עם העסקה וסגירת המכירה בהצלחה.
מאחלת לכל אחת ואחת תהליך מכירה קל ונעים.
וזכרי תמיד –
הלקוח נמצא בלחץ ובדילמה יותר ממך, הוא עומד לשים את מיטב כספו על תהליך / מוצר ורוצה לוודא שהוא עושה החלטה נבונה ונכונה.
תהיי האחת שתעזור לו לקבל את ההחלטה הזאת.
מלווה להתפתחות תודעתית ועסקית,
מנכ"ל ובעלים של ארגון מעגל תנופה – רשת נטוורקינג לקידום נשים עצמאיות
מנחה ומרצה בנושא שיווק, הצגה עצמית והתפתחות עסקית-אישית.
רוצה להכיר את יפעת ברכה קצת יותר? מוזמנת לעמוד ההיכרות שלה